הפרעות קשב

קשב חזותי הוא חלק ממנגנון הקשב המקבל מידע ממערכת הראיה. 

תחום זה וההפרעות בו, פעמים רבות אינם נבדקים בהקשר ללקויות למידה.

לעיתים, כאשר לילד קשיים בלמידה, יש המלצה ממאבחן דידקטי או מהצוות החינוכי בגן או בית הספר, לפנות לבדיקת עיניים. 

הרופא או האופטימטריסט, בודקים את ראייתו של הילד. יש שמגלים לקות ראיה זו או אחרת הניתנת לתקן, באמצעות משקפיים בעלות עדשות מתקנות ויש פעמים, שממצאי הבדיקה מעלים כי הראיה תקינה ואין שום פתולוגיה. מבחינת מומחים אלו הראיה תקינה.


ומה עושים אם הילד ממשיך להתלונן שאינו רואה טוב או שקימות לקויות למידה בעיקר בתחום הקריאה והכתיבה?

כאן המקום לבצע בדיקה של הקשב החזותי.


תופעות שחשוב לשים לב ושמצביעות על בעיה בקשב החזותי:

  1. בזמן הקריאה הילד מדלג על שורה/מילה/אות
  2. בעיות בידול- ילדים המתקשים להפריד את תנועות העיניים מתנועות הראש. מזיזים פה, לשון,מעווים את הפרצוף תוך תנועת העיניים, לא נושמים בזמן מעקבי העיניים
  3. ריצוד של האישון תוך כדי תנועה
  4. ריצוד בקצות העין - רעד שרירי הנובע מהפעלת יתר של השריר מאחר והוא חלש
  5. ריצוד רק בקו האמצע. רואים מן קפיצה בעין. אי יעילות בעברת הפיקוח מהמוח השמאלי לימני
  6. תנועת העין - כל עין נעה באופן עצמאי, אין הצלבה
  7. מתח שרירים - אם יש מתח (טונוס) שרירים נמוך בשרירי הפנים (היפוטוניה), לעיתים רואים -שרירי לסת, לחיים, פה או לשון רפויים. יכולה להיות תופעה של ריור (נזילת רוק מהפה), קשיים בהגייה, ועלולה להיות אף בעיה בשרירי העיניים
  8. בריחת עיניים - נראה את העין זזה לפני הגירוי. חשוב להשיג תנועת עיניים חלקה, לא הקפצה שלהם
  9. תנועה חלקה של העיניים - כשהשרירים לא מיומנים, התנועה לא תהיה חלקה, כמו שרקדן אינו רוקד בתנועות זורמות
  10. סימפטומים נוספים – האם יש מאמץ מופרז, כאב או אי נוחות, בזמן בדיקת מעקבי עיניים או מיקוד ראיה בחפץ נע או קרוב בודקים האם יש רתיעה או תלונה על כאב ראש. האם יש צריבה בעיניים, עייפות, מצמוצים, דמעות, אודם של העיניים.
  11. קשב וריכוז - קושי לשבת ולקרוא או לכתוב ותנועתיות תוך כדי הפעולות ("קוצים בטוסיק")
  12. סינוור- כאשר ילדים מתלוננים כי הלוח/הדף/האור בכיתה מסנוור. או העדפה להיות בחדר אפלולי ובקשה להוריד את עוצמת האור.

קיים קשר הדוק בין תפקודי הראיה/קשב חזותי לבין לקויות למידה המתגלות אצל ילדים.

בקריאה נדרשת תנועת עיניים מצד לצד. בזמן העתקה מהלוח העיניים נעות מעלה ומטה למשל, אם יש חולשה של השרירים המכנסים את גלגל העין יש השפעה לכך על תנועה יעילה של העיניים ומכאן השפעה ישירה על קריאה וכתיבה.

פעמים רבות פוגשים ילדים שבגלל בעיות טכניות קטנות שקל לטפל בהן, הם נכשלים.

על כן, חשוב שהורים יגלו עירנות ויקשיבו לתלונות של ילדים – כמו על עייפות בזמן קריאה ואז צריך לשאול את הילד: " איפה אתה מרגיש עייפות", "תניח את היד על המקום שמתעייף". לרוב הילד מניח יד על המצח או על העיניים,תופעה שצריכה להדליק נורת אזהרה לפנייה לבדיקת הקשב החזותי.

לפעמים ילדים מתלוננים על שיעמום בזמן קריאה או כתיבה, תופעה המצביעה על קושי בביצוע הפעולות.


איך מטפלים בקשב החזותי?

הטיפול בלקויות אלו  נעשה ע"פ הגישה הטיפולית NDFA  - נוירו- התפתחות תיפקודית המטפלת בויסות חושי.

בקליניקה שלי, אני מטפלת בחיזוק שרירי העיניים, הפחתת הרגישות לעוצמת האור (סינוור) ועוד, על ידי תרגילים שונים הניתנים גם כשיעורי בית.