EXAI

לעיתים הורים פונים אלי עם תחושה לא מוגדרת שיש משהו לא תקין בהתנהלות של ילדם ואני שומעת אמירות כמו: "אנחנו לא יכולים לשים את האצבע אבל...לפעמים הוא טועה בתרגילים בחשבון , למרות שהוא טוב בחשבון... תנוחת הגוף שלו בזמן כתיבה מוזרה, הוא כל הזמן מזיז את הגוף הצידה... הוא כותב עד אמצע השורה... אבל בסך הכול, הוא בסדר, הוא ילד טוב, חרוץ, אוהב ללמוד..., יש לה קושי לזכור, היא מבינה את הנושא, ישבתי איתה ובדקתי..."

מניסיוני, ברוב המקרים, כשאני שומעת מהורים דברים אלו, אני מוצאת שהם צודקים, למרות שיש פעמים שהגננת או המורה אומרת שהיא לא רואה ולדעתה "הכול בסדר". 

ההורים מכירים את ילדיהם הכי טוב וחשוב להקשיב לדבריהם ולתחושות הבטן שלהם. 


יש מספר תופעות שחשוב לשים לב אליהן:

  • קשיים בקואורדינציה- תאום בין שני צידי הגוף.
  • הימנעות או התנגדות מקריאה וכתיבה.
  • כתיבה עד אמצע השורה או מאמצע השורה.
  • סיבוב הגוף בזמן הכתיבה.
  • תנועת הגוף בזמן כתיבה הצידה, עד שכמעט נופלים מהכיסא.
  • אי נוחות בזמן כתיבה, תנועתיות מרובה.
  • סיבוב המחברת או הדף בזמן צביעה או כתיבה.

תופעות אלו מצביעות על שיבוש ביכולת חציית קו האמצע*.


קו האמצע הינו קו דמיוני החוצה את הגוף לשניים מהקודקוד עד האגן ומבדיל בין פלג גוף ימני לשמאלי.

זו היכולת של צד אחד של הגוף לפעול בצידו הנגדי – לזרוק ולהקפיץ כדור בצד הנגדי של הגוף - עם יד ימין בצד שמאל ולהפך, להסיע מכונית צעצוע מצד לצד ביד נגדית, לבעוט כדור לצד הנגדי של הגוף ועוד.

יכולת זו מתפתחת אצל תינוק בסביבות גיל 4-5 חודשים. בתחילה רואים כי התינוק מפגיש את שתי ידיו מולו בתפיסת בקבוק, הפנים של אימא, האף של אבא.

מגיל חצי שנה לערך, תינוק יכול לחצות את קו האמצע של גופו. הוא תופס חפץ במרחב הנגדי ליד התופסת.


מה חשיבותה הרבה של יכולת חציית קו האמצע?

חשיבותה בתפקודים הגבוהים כמו בלמידה.

בכתיבה נדרשות פעולות של חציית קו האמצע. הכתיבה בתוך השורות מימין לשמאל ומשמאל לימין, שרטוט צורות, ציור וצביעה, גזירה.

בפעולת הקריאה, העיניים נעות על פני השורות כשהן נדרשות לחצות את קו האמצע של הגוף שוב ושוב.

בשלב מאוחר יותר, יש אף פגיעה בזיכרון ובשליפת המידע והפרעות בקשב  החזותי.


מדוע משתבשת יכולת חציית קו האמצע?

גורמים שונים פוגעים ביכולת  – מחלות בילדות מוקדמת, תאונה, גנטיקה וגורמים סביבתיים שלא אפשרו התנסויות של חציית קו אמצע.

כשיש שיבושים ביכולת זו, מתפתחים קשיים בלמידה, ברכישת השפה - קריאה וכתיבה והתוצאה הלא רצויה, הימנעות של הילדים מפעולות אלו הקשות להם ומעייפות אותם.


מי אחראי על יכולת חציית קו האמצע?

במוח שלנו ישנן שתי אונות (המיספרות), ימנית ושמאלית. כל אחת מהן אחראית על תפקודו של הצד הנגדי של הגוף.

מכאן, ניתן להבין כשילד נמנע מחציית קו האמצע של גופו, יש בעיה בתקשורת בין שתי האונות שפעולתן, באופן תקין, צריכה להיות מתואמת. 

האזור החשוב ביותר בתקשורת זו הוא הגשר, כפיס המוח.

זהו מבנה המעביר את התקשורת מהאונה הימנית לאונה השמאלית כך שכל צד של המוח יכול לדעת מה השני תופס ועושה.

לכפיס המוח חלק חשוב בתקשורת העצבית בין שתי אונות המוח.

לעתים ילדים מאובחנים בלקות למידה זו או אחרת, בהפרעת קשב וריכוז והמקור למצב, עלול להיות בקושי בחציית קו האמצע.


אז מה עושים?

טיפול ידידותי בהתנסויות מוטוריות מגוונות באמצעות משחקים.

לדוגמה- קליעה לסל כאשר הסל מונח באלכסון לגוף, השחלת חרוזים על מוט עם יד נגדית, ציור עם יד נגדית לדף.

תרגול אינטנסיבי במשך תקופה קצרה, משפר בצורה משמעותית את היכולת של חציית קו האמצע, ומביא לתוצאות טובות הניכרות בהתנהלות יעילה יותר בלמידה: בקריאה, כתיבה, זכירה ושליפת מידע, תנועתיות, קשב וריכוז.


*הערה:

באבחון בודקים תפקודי מערכות תחושה נוספות הגורמות לתופעות דומות.